7 belastingtips die vaak worden vergeten bij een scheiding

Wie in scheiding ligt, heeft misschien wel wat anders aan zijn hoofd dan het regelen van financiële zaken als de belasting. Toch kan het onnodig geld kosten als je hier niet op let.

Naast eventueel liefdesverdriet en de praktische beslommeringen die bij een scheiding komen kijken, zijn er een hoop financiële zaken die je moet regelen. Denk aan bijvoorbeeld je pensioen, partneralimentatie en het afwikkelen van een gezamenlijke koopwoning.

Het kan bijna niet anders dat een scheiding ook invloed heeft op je belastingzaken. De Belastingdienst constateert na een peiling onder 530 mensen die in de afgelopen vijf jaar uit elkaar zijn gegaan als fiscaal partner, dat zij van veel zaken geen weet hadden en/of deze niet hadden geregeld.

Om het scheidende stellen wat makkelijker te maken, heeft de Belastingdienst de scheiden-checklist in het leven geroepen. Hier kun je aanvinken hoe jouw situatie eruitziet, vervolgens rolt daar een checklist uit met zaken waar je op moet letten.

Maar het is ook goed om al vóór of tijdens je huwelijk rekening te houden met een eventuele scheiding. Inderdaad, helemaal niet romantisch. Maar het kan wel een hoop ellende schelen, mochten jullie toch uit elkaar gaan.

Volgens Manuela van Blanken, scheiden-expert bij de Belastingdienst, is het fijn als je later kunt terugvallen op de afspraken als er onduidelijkheid is over geldzaken. “Je kunt de afspraken bijvoorbeeld vastleggen in een echtscheidingsconvenant”, zegt ze.

Dit zijn zeven belastingzaken waar je volgens de fiscus op moet letten als je financiële afspraken maakt of als je gaat scheiden:

1. Denk aan te betalen en ontvangen belasting en toeslagen
Uit de peiling van de Belastingdienst blijkt dat een op de drie stellen geen afspraken maakt over het verrekenen van eventueel te ontvangen of terug te betalen toeslagen. Bedenk dat dit wel aan de orde kan komen als je gaat scheiden.


2. Houd rekening met de hypotheekrenteaftrek
Als je een eigen woning hebt, kan dat natuurlijk ook voor de hypotheekrenteaftrek gelden. Vier op de tien stellen maakt volgens de Belastingdienst geen afspraken over de verdeling van de hypotheekrenteaftrek van hun gezamenlijke koophuis.


3. Check of je hypotheekrente kunt aftrekken als alimentatie
Nu we het toch over de hypotheekrenteaftrek hebben: “Als je bijvoorbeeld samen voor de helft eigenaar bent van een eigen woning en je betaalt ook de hypotheekrente voor je ex-partner, dan kan deze rente aftrekbaar zijn als alimentatie wanneer er sprake is van een onderhoudsverplichting”, zegt Van Blanken. Volgens haar kun je dit vastleggen, naast de afspraken die je maakt over onder meer partneralimentatie, de verdeling van de oudedagsvoorzieningen zoals pensioen, kinderalimentatie enzovoorts.


4. Check of je (nog) recht hebt op toeslagen
Komt het tot een scheiding, check dan of je (nog) recht hebt toeslagen. Een kwart van de scheiders blijkt tijdens of vlak na de scheiding niet uit te zoeken of ze recht hebben op toeslagen. Terwijl uit de peiling van de Belastingdienst blijkt dat mensen na de scheiding vaker toeslagen ontvangen dan ervoor, 45 procent tegen 37 procent. Een reden dus om hier wel bij stil te staan.


De Belastingdienst wijst erop dat je toeslagen kunt aanvragen zodra je geen toeslagpartner meer bent met je ex-partner. Een kwart van de scheiders weet dit niet.


5. Overleg over de belastingaangifte over het jaar van de scheiding
De helft van de mensen die scheiden weet niet of ze samen of apart aangifte moeten doen over het jaar waarin de scheiding plaatsvindt. “Beide mag”, zegt Van Blanken, maar ze raadt aan om in ieder geval in overleg aangifte te doen. Al dan niet als fiscaal partner. “Zo moet je bijvoorbeeld de inkomensgegevens van je ex-partner invullen in de aangifte. Dat wordt vaak vergeten.”


6. Samen aangifte doen als fiscaal partner kan gunstig zijn

Bedenk ook dat je bij een aangifte als fiscaal partner gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten gunstig kunt verdelen. Iedere verdeling mag, zolang het totaal maar uitkomt op 100 procent. “Houd bij de keuze wel rekening met de eventuele gevolgen voor toeslagen, heffingskortingen en eventuele drempelbedragen zoals bij zorgkosten”, aldus Van Blanken.


7. Geef wijzigingen direct door
Wie een beetje het nieuws heeft gevolgd, weet wel dat toeslagen een hoop ellende kunnen opleveren als je veranderingen in je situatie niet doorgeeft. Denk hier aan als je bijvoorbeeld verhuist, je inkomen verandert omdat je alimentatie ontvangt of betaalt of als het aantal uren kinderopvang wordt aangepast. Op die manier heeft de fiscus de juiste informatie en voorkom je naheffingen.