Een bedrijfsplan in 10 stappen
Misschien wel de grootste uitdaging van een startende ondernemer of ZZP’er is het schrijven van een bedrijfsplan, ook vaak ondernemingsplan of businessplan genoemd. Een goed plan is volledig en concreet, maar bestaat ook weer niet uit onnodig veel woorden. Lastig? Ga dan eens aan de slag met deze richtlijnen volgens het beroemde Sequoia-principe: een bedrijfsplan in 10 stappen.
1. Het doel van jouw onderneming
Probeer het bedrijfsdoel eerst eens concreet te omschrijven in één
heldere zin. Hiermee geef je vrijwel meteen een goede omschrijving van
het doel van jouw onderneming. Waarom ga je dit bedrijf oprichten? Voor
wie? Wat denk je daarmee te bereiken? Je hoeft op deze plek nog niet uit
te wijden over het hoe en waarom; die uitleg komt in latere onderdelen
van jouw businessplan nog aan bod. Het hoofddoel van dit eerste punt is
simpelweg: hoe wek je de interesse van de lezer?
Dit ‘kort maar krachtig’-principe zou eigenlijk als een rode draad door het hele bedrijfsplan moeten lopen. Weet voor wie je schrijft: banken of private investeerders hebben meestal geen zeeën van tijd om uitgebreid businessplannen te gaan zitten lezen. Hoe concreter jouw ondernemingsplan, des te groter de kans dat het uiteindelijk aandachtig wordt bekeken. Goed om in gedachten te houden: de ideale lengte is circa 20 pagina’s.
2. Het probleem
In dit onderdeel beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige
klanten en/of opdrachtgevers in de regio. Tegen welke problemen lopen
zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om? Stel: jouw bedrijf gaat
straks tegen een gunstiger tarief bouwmaterialen leveren. In dat geval
beschrijf je dan hier de huidige situatie, bijvoorbeeld dat kleine
bedrijven voor specifieke materialen veel geld kwijt zijn aan grote
leveranciers, waardoor ze in economisch zware tijden het hoofd bijna
niet meer boven water kunnen houden. Natuurlijk moet je deze beweringen
wel kunnen staven met de juiste feiten, bijvoorbeeld van het CBS. Of
kijk eens bij Cijfers en Trends, waar je actuele gegevens over onder
meer de kansen, bedreigingen en perspectieven over jouw branche kunt
vinden.
3. De oplossing
De titel geeft het eigenlijk al aan: hier draag jij een oplossing aan
voor bovenstaand probleem. Welke maatregelen ga je met jouw bedrijf
nemen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief te
bieden voor de huidige situatie? En is dit financieel wel haalbaar? Zorg
ervoor dat je deze kwesties helder omschrijft en ga mogelijke obstakels
niet uit de weg. De lezer is vaak net zo goed (zo niet beter!) op de
hoogte van mogelijke knelpunten; geef daarom liever kort aan welke
problemen je zou kunnen tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen
omzeilen of oplossen.
4. Waarom nu?
Dit onderdeel van het bedrijfsplan gebruik je om de lezer ervan te
overtuigen dat dit een uitstekend moment is om het bedrijf op te
richten. Onderbouw je verhaal wederom met accurate gegevens over de
ontwikkelingen van de laatste jaren in jouw branche en regio. Welke
ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nu relevant?
5. De markt
Geen businessplan is compleet zonder de resultaten van een
marktonderzoek. Zelfstandige ondernemers en ZZP’ers moeten weten hoe hun
markt in elkaar zit en daarnaast op de hoogte blijven van de laatste
ontwikkelingen in hun sector. Net als jijzelf en een potentiële
investeerder moet de klant straks overtuigd raken van de toegvoegde
waarde van jouw product of dienst. Een marketingplan helpt je bij het
krijgen van meer inzicht in uw markt, waarmee je vervolgens een
duidelijk profiel van de doelgroep bepaalt. Klik hier voor meer
informatie over het onderzoeken van de markt. Wellicht ook interessant:
De 4 belangrijkste P’s van de marketingmix en het bedenken van een goede
marketingboodschap.
6. De concurrentie
Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw branche en regio
met wie je straks gaat concurreren. Geef ook bij iedere concurrent kort
aan wat jouw bedrijf anders (en beter) zal doen. Zoals in het eerder
genoemde voorbeeld van het leveren van bouwmaterialen: producten
aanbieden tegen een scherper tarief.
7. Het product
In dit onderdeel kun je jouw product of dienst uitgebreid beschrijven.
Wat is het doel? Hoe wordt het product gemaakt? Wil je bijvoorbeeld voor
bedrijven webteksten gaan schrijven of vertalen van het Nederlands naar
het Engels of Russisch? Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks
precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn (zit een eventuele
tweede correctie inbegrepen in de prijs of reken je daarvoor extra uren,
hoe zit het met de auteursrechten etc.). Als je met jouw onderneming
zelf producten wil gaan fabriceren, importeren of exporteren, is dit de
plek om in duidelijke bewoordingen het exacte importeer- of
productieproces uiteen te zetten.
8. Bedrijfsmodel
Het bedrijfsmodel, in het Engels beter bekend als het business model, is
een model waarin bepaalde aspecten van een bedrijf worden weergegeven.
In jouw bedrijfsplan moet je hierbij dus onder meer een inschatting
maken van de verwachte omzet, prijs, potentiële klanten/doelgroepen, de
maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen en het
verkoopmodel benoemen. Lees er meer over in het artikel De 9 bouwstenen
van het Business Model Canvas.
9. Het team
Ga je een eenmanszaak oprichten? Dan hoef je hier alleen uw eigen naam
neer te zetten. Maar wanneer je samen met anderen een onderneming gaat
runnen, moet je hier duidelijk aangeven wie de oprichters zijn en wie
verantwoordelijk zullen zijn voor de bedrijfsvoering. Vergeet hier
indien relevant ook niet de directie of raad van bestuur te noemen.
10. Financiële gegevens
Tot slot mogen ook de verwachte financiële omstandigheden niet ontbreken
in het businessplan. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan het maken
van een realistische inschatting van de kasstroom, een
winst-en-verliesrekening, de balans en wat jij de potentiële
investeerder op financieel gebied kunt bieden. Wanneer denk jij dat je
het break-even punt zult bereiken?
Tip! Je hoeft het echt niet alleen te doen. Vraag hulp aan specialisten, want dat hoeft zeker niet altijd geld te kosten. Er zijn overal startersbijeenkomsten waar specialisten je kunnen ondersteunen.